چطور برنامه ریزی روزانه کنیم؟

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که همیشه کارهای عقب افتاده زیادی دارید و ذهنتان پر از کارهای انجام نشده و یا زمان برای انجام کارها کم می آورید یا انگیزه ای برای شروع به کار جدیدی ندارید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

به طور مثال مادری خانه دار هستید که هم باید به کارهای منزل و همچنین نگهداری فرزندتان رسیده و در کنارش به شغلی خانگی و انجام سفارشات و پاسخگویی به مشتری ها برسید ولی همیشه بخشی از کارها را انجام نداده و همیشه نگران عقب افتادن بخشی از وظایف خود هستید؟

میدانید اگر برای انجام کارهای روزانه تان درست برنامه ریزی کنید کلی وقت اضافه هم در پایان روز خواهید داشت؟و همچنین کارایی و بهره وری شما بالا میرود؟

پس برنامه ریزی به معنای انجام انبوهی از فعالیت ها و خسته شدن بیش از حد نیست  بلکه به معنای انجام کارهای به صورت منظم و دقیق برای رسیدن به اهداف است.

اگر اهدافی در سر دارید ولی هیچ برنامه ای برای آن ندارید بدانید سخت در اتشباه بوده و رسیدن به آن هدف چون آرزو برایتان باقی خواهد ماند.

برنامه ریزی میتواند شامل برنامه ریزی بلندمدت برای رسیدن به اهداف اصلی شما باشد و یا حتی برنامه ریزی برای درس خواندن و یا خرید روزانه باشد.

میدانید برنامه ریزی درست و هدفمند چه دستاوردهایی برایتان دارد :

·       کاهش استرس و افزایش آرامش خاطر

·       افزایش شادمانی و رضایت از خود 

·       انجام کارهای با اهمیت و فوری

·       توجه بیشتر به علایق خود

·       مدیریت زمان

·       غلبه بر تنبلی 

·       منظم شدن

·       رسیدن به اهداف بلندمدت

 

میدانید کساینکه اهداف خود را با برنامه مشخص میکنند 10 برابر بیشتر از کساییکه هدف و برنامه ندارند به درآمد بیشتری میرسند؟

پس شما با یک برنامه ریزی روزانه درست میتوانید قدم به قدم به اهداف بلندمدت و موفقیت های بزرگ خود دست پیدا کنید .در این مقاله سعی میکنیم به این سوال که چطور شروع به برنامه ریزی کنم پاسخ داده و  مراحل انجام برنامه ریزی برای انجام کارهای روزانه را شرح دهیم:

1.   در ابتدا فعالیت های روزانه تان را به مدت یک هفته و هر روز یادداشت کنید.تایمهایی که به دانشگاه یا محل کار میروید و تمام تایم های مرده و یا فعال خود را بنویسید.با این روش متوجه میشوید در روز اکثر تایم خود را صرف چه کاری میکنید و همه را فهرست کنید.

2.   ذهنتان پر از کارهای انجام نشده است که همیشه نگرانتان میکند؟پس در قدم بعدی هر فعالیتی که در ذهنتان انباشته شده است را بنویسید.بزرگترین اشتباهی که در برنامه ریزی انجام میدهید این است آنرا مکتوب نمیکنید پس شانس انجام آنرا را از دست میدهید.

3.   چک لیست روزانه تهیه کنید.میتوانید یک دفترچه بردارید و هر روز کارهایی که احتمال میرود یادتان برود را بنویسید و هر شب آنرا چک کنید و انجام شده ها را تیک بزنید.

4.   نوشتن چک لیست روزانه را به طور مرتب انجام دهید چون با نوشتن این برنامه خودتان را متعهد میکنید که آنرا انجام دهید.

5.   از ابزارهای مدیریت برنامه ها و نرم افزارهای برنامه ریزی مثل Todoist,evernote,onenote بر روی گوشی خود نصب کرده و براحتی از آن استفاده کنید.

6.   از جدول برنامه ریزی روزانه و هفتگی و ماهیانه که در پایان این مقاله آمده است استفاده کنید بطوریکه پرینت گرفته و برنامه های خود را در آن بنویسید.

7.   هر فعالیت و کاری که در چک لیست مینویسید باید شفاف و مشخص باشد مثلا خانمی مینویسد خرید ولی دقیق مشخص نمیکند چه خرید و از کجا؟پس دقیقا مشخص کنید چه میخواهید و بدانید چه کاری میخواهید انجام دهید.

8.   اهداف بلندمدتی که باعث پیشرفت کاری یا تحصیلی تان میشود را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید و در برنامه های روزانه بگنجانید.

9.   یکی از مهمترین رکن های هر برنامه ریزی درست زمانبندی است.زمانبندی یعنی انجام کارهای مهمتر و با اولیت بیشتر.

10. برای کارهای خود اولویت بندی کنید(ماتریس آیزنهاور) بطوریکه کارها را به 4 قسمت مهم و فوری و غیرمهم و غیرفوری تقسیم بندی کنید.برخی کارها باید در یک تایم محدود حتما انجام شوند ولی برخی بااینکه مهم هستند ولی محدودیت زمانی ندارندوولی بدانید انسان های موفق همیشه کارهای مهم و غیرفوری را انجام میدهند چون وقتی این کارها را عملی کنی دیگر کاری فوری زیادی برایت باقی نمیماند.

11. کارهای هر روز را از شب قبلش تنظیم کنیدتا دقیقا بدانید هر روز چه کارهایی و با چه اولویتی باید انجام دهید.

12. در انتهای هر روز کارهای انجام شده را تیک بزنید تا از لیست خارج شوند.

13. اگر هر روز 80 درصد کارها را انجام دادید به خود جایزه و پاداش کوچکی بدهید.

14.  عادات مفید و غیرمفید روزانه خود را بشناسید و درصورتیکه میخواهید عادت خوبی مثل کتاب خواندن یا ورزش کردن را به برنامه روزانه تان اضافه کنید.

15.  حتما برای عادات نظم شخصی خود در برنامه روزانه تایم های 15 دقیقه ای را برایش لحاظ کنید چون برای شروع یک عادت بهترین زمان صرف 15 دقیقه است ولی به مدت مستمر 40 روزه روی آن فعالیت کار کنید.

16. فشار بیش از حد ماهیچه های ذهنتان را تحت فشار قرار میدهد پس به آرامی ولی با جدیت و استمرار شروع کنید.

17. فضای کاری خود را مرتب کنید چون فضای به هم ریخته باعث بی نظمی ذهنی شما میشود.

با این چند راهکار عالی تنبلی و اهمال کاری را کنار بگذارید

18.  به قانون 20-80 اعتماد کنید. قانون پارتو یکی از مهترین قوانین رسیدن به موفقیت است یعنی 80 درصد نتایجی که از کارهایتان بدست می آورید حاصل انجام 20 درصد از کارهاست پس روی کارهای مهمتر لیست خود جدی تر تمرکز کنید تا به هدف اصلی خود زودتر برسید.ما میتوانیم مشخص کنیم آن 20 درصد کارهای مهم چیست تا با توجه به انها برنامه روزانه مان را تنظیم کنید.

19. برای زمانبندی کارها حتما از قانون پومودورو استفاده کنید به این شکل که به ازای هر 25 دقیقه کار 5 دقیقه را به خود استراحت دهید.پس باید روزتان را به تایمهای 30 دقیقه ای تقسیم کنید.

در آن 25 دقیقه باید از هرگونه فعالیتی که حواستان را پرت میکند مثل گوشی ها و شبکه های مجازی و سروصدای محیط اجتناب کنید تا با تمرکز فقط و فقط یک کار را انجام دهید .فعالیتهایتان را به 4 بخش 5_25 دقیقه ای تنظیم کنید و سپس به خود استراحت بیشتری بدهید.

20. حتما در طول برنامه روزانه خود وقتی را برای انجام هیچ کاری هم لحاظ کنید تا برنامه تان منعطف و قابل تغییر بوده و برای کارهای غیرمنتظره هم تایم داشته باشید .

21. برای زمانبندی کارها سعی کنید اگر کاری را زیر 10 دقیقه میتوانید انجام دهید و در اولیت بالایی است را سریعتر انجام دهید.

22. از تکنیک قورباغه ات را قورت بده استفاده کنید یعنی دقیقا کارهای سخت تر با به عنوان اولین کارتان انجام دهید.

23. مشخص کنید چه تایمهایی از روز بازدهی بیشتری برای انجام کار دارید معمولا یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و صبحها افراد بیشترین کارایی را دارند.

24. اگر فعالیتی را میتوانید به کسی دیگر محول کنید حتما با تفویض اختیار مسیولیتهای خود را کمتر کنید.

25. با مدیریت زمان و برنامه ریزی درست شما محدودتر نمیشوید بلکه زمانتان بیشتر آزاد شده و به فعالیت های مورد علاقه خود میتوانید برسید.

26. سعی کنید گاهی وقت ها، پول خرج کنید تا زمان بخرید. یعنی که کاری را که برایتان اهمیت کمتری دارد، به کسانی بدهید که پول کمتری از شما می گیرد.

27. حتما به بدن خود استراحت دهید و برنامه تان را طوری تنظیم کنید که نیاز به کارکردن مدام نباشد.در زمان استراحت هم درست استراحت کنید و فقط در شبکه های مجازی بگردید یا تلویزیون تماشا نکنید.

همچنین ما اینجا سه جدول برنامه ریزی روزانه و هفتگی و ماهیانه را از سایت متمم جمع آوری کردیم که به شما درک درستی از برنامه ریزی کردن فعالیت هایتان میدهد.

 

پس نتیجه میگیریم برنامه ریزی و مدیریت زمان یاد گرفتنی است. با تمرین کردن، می تونید یادش بگیرید، می توانید آن را تبدیل به یک عادت کنید شما چه روشی برای برنامه ریزی فعالیت های روزانه خود انجام میدهید؟

 

منابع این مقاله برگرفته از  سایت متمم و کتاب زمانبندی از برایان تریسی و پادکست هلی تاک و جافکری

# #برنامه_ریزی #چک_لیست_روزانه #برنامه_ریزی_روزانه #زمانبندی

۶ نفر پسندیده است