ایده سازی کسب و کار

چطور برای راه اندازی یک کسب و کار ایده پردازی کنیم گه جدید و خلاقانه و پرطرفدار باشد؟

ایده سازی کلا در زندگی ما را به انسانی خلاق تر تبدیل میکند و تنکنیک های ایده پردازی در همه مراحل زندگی و در نقش های مختلف به کار ما میآید پس این ایده سازی ها به در چه کسانی میخورد؟

1.   برای کسانیکه هیچ ایده ای برای راه اندازی کسب و کار ندارند .

2.   برای کسانیکه چند وقت کسب و کارشون پیشرفتی ندارد.

3.   برای کسانیکه میخواهند  کسب و کار خود را ارتقا بدهند و ایده خلاقانه جدیدتر و پولسازی را به آن اضافه کنند.

4.   برای تولید محتوای خلاقانه بسیار کاربردی است.

5.   و در کل برای هر کسی در هر جایگاهی که هست از کارمند گرفته تا پزشک تا مادر، با کمک این روش های ایده پردازی میتواند به انسان خلاقتری تبدیل شود

هدف از ایده سازی خلاقانه چیست؟

ایده پردازی به معنی خلق یک ایده از ابتدا نیست بلکه به معنای اصلاح و تغییر ایده های موجود در بازار است.باید هدفتان تغییر و حل یک مشکلی از مردم در هر حوزه ای که هستید باشد!

باید به مشکلات و ضعف های بازار خود مسلط باشید تا بتوانید ایده های جدید بدهید

 

چطور خلاقانه ایده پردازی کنم؟

1.   تایم تفکر داشته باشید.

وقتی میخواهید یک ایده جدید و خلاقانه تجاری بسازید به سادگی تمرکز خود را روی مساله ی خود قرار دهید.ضمیر ناخودآگاه به خلق ترکیبات و اصلاحات میپردازد.هرچه مغز شما ایده و افکار تصادفی بیشتری را با مساله شما ترکیب کند احتمال اینکه با ایده ی واقعا درخشان برگردید بیشتر است.

2.   ایده ها را ترکیب کنید.

 به طور مثال دو هدف غیرمرتبط تصادفی انتخاب کنید و برای خلق محصول یا ایده تجاری جدید ارتباطی بین آن بسازید.در مدت 5 دقیق هر تعداد ترکیبی که میتوانید بسازید.

3.   مغز خود را فعال کنید

اگر میخواهید به طور موثر ایده های تجاری خلق کنید باید از هرگونه فعالیتی که باعث میشود سمت چپ مغز مانع ضمیر ناخودآگاه شود پرهیز کنید یعنی 3 قانون را به خاطر آورید:قضاوت نکنید، انتقاد نکنید و گفتگوی درونی منفی انجام ندهید.

4.   کپی کنید.

ایده های جدید ترکیب یا اصلاح شده ی ایده های قدیمی هستند هرچقدر تجربیات بیشتری در زندگی داشته باشید ایده های بشتری از افراد دیگر به دست می آورید.امروزه با توسعه اینترنت شما به میلیاردها ایده در سراسر دنیا دسترسی دارید آنها را بیاموزید کپی کنید و اصلاح کنید .

درین تله فکری که ایده های ساخته شده ی آنها باید کاملا ابتکاری باشند گیر نیفتید.

5.   متفاوت فکر کنید.

برای خلق ایده های موفق و یافتن کسب و کارهای سودبخش وضع موجود را به چالش بکشید و از زاویه ای متفاوت به مساله نگاه کنید و همیشه این جمله را شعار خود قارر دهید "متفاوت فکر میکنم"

 

6.   ذهن خود را محدود نکنید.

بدون درنظرگرفتن میزان احمقانه بودن و بحث برانگیز بودن و غیرواقعی بودن ایده ها، تعداد زیادی ایده تولید کنید.اگر یک راه حل در گذشته موفق نبوده است به این معنی نیست که الان هم موفق نخواهد بود.

 

7.   کمیت و تعداد ایده ها

تفکر خلاقانه کمیت برابر با کیفیت است.هرچقدر میتوانید ایده تولید کنید تا از درون آن یک یا چند ایده بزرگ بیرون بکشید.

 

8.   مساله را قسمت های کوچکتر تقسیم کنید.

با تشریح یک مساله به چندین بخش مختلف به هر بخش با ایده ای متفاوتی میتوانید نگاه کنید و ایده جدیدی تولید کنید.پ

9.   چندین سوال از خود بپرسید.

برای ایده پردازی در هر بخشی از خود سوال های درست بپرسید؟چرا که اینکار به نحوه تفکر مغزتان و نوع ایده هایی که ضمیر ناخودآگاه میسازد جهت میدهد.

روزی که شما صدها ایده میسازید شما از خودتان سوالاتی میپرسید و مسایلی را جهت تفکر به مغزتان میدهید در حالیکه روزی که هیچ ایده ای به ذهنتان نمیرسد روزی است که هیچ  وظیفه ای برای مغزتان مشخص نکردید.

 

مواد اولیه ایده سازی چیست؟

1.   خود را در معرض ایده های جدید قرار دهید.

افراد زیادی میگویند که من خلاق نیستم و نمیتوانم ایده بزرگ تجاری بسازم؟!علت اصلی شکست این افراد این است که تجارب متفاوت در حافظه شان کم است.باید یک کنجکاوی سیری ناپذیری در یادگیری تجارب جدید داشته باشید.کتاب بخوانید و مقالات مرتبط در سایتهای معروف را بخوانید.شرکت در سمینارها و کنفرانس ها و شنیدن پادکست های مرتبط شما را به دنیای ایده ها وصل میکند.

2.   ایده های را یادداشت کنید.

همیشه دفترچه ی ایده همراه خود داشته باشید و هر ایده ای به ذهنتان رسید بنویسید چون اگر نوشته نشود به همان سرعتی که به ذهنتان رسید به همان سرعت از ذهنتان خواهد رفت.با ذخیره کردن ایده ها هم میتوانید بعدا از آنها استفاده کنید و هم به ذهن خود علامتی میفرستید که لطفا ایده های بیشتری برایم تولید کن!

 

3.   تجسم فکری

تصویر هدف خود را بکشید و هرشب به آن نگاه کنید در نتیجه ناخودآگاه شما فعال میشود و در مورد روش های رسیدن به هدفتان خیال پردازی و ایده پردازی میکند.

4.   داشتن دوستان خلاق و گفتگوی خلاق

رفیق خلاق شما میتواند نیمه گمشده شما و دوست و همکلاسی شما باشد بطوریکه بتوانید احمقانه ترین ایده ها را با اون در میان بگذارید.

وقتی هم صحبت شما ایده خام شما را میشنود نظر و نکته و فکری ارایه میدهد که ممکن است به بهبود شما کمک کند.

 

تکنیک های ایده پردازی خلاقانه

1.   طوفان فکری

یکی از نام آشناترین تکنیک ها برای ایده پردازی طوفان فکری است. به این صورت که حداقل ۵ نفر از افراد بدون در نظر گرفتن موانع موجود و حتی موانع ذهنی نظر خود را در یک تایم محدود بیان می‌کنند. به گونه‌ای که در اکثر مواقع ایده های بزرگ و به ظاهر دست نیافتنی بهتر نتیجه می دهند.ایده ها یکی پس از دیگری می‌آیند و یکدیگر را کامل می کنند.اینجا تأکید روی تعداد ایده‌هاست نه درستی یا غلطی آنها. یعنی همه‌ی افراد، بدون ترس از انتقاد، آزادانه نظرشان را بیان می‌کنند و ایده‌هایشان با آغوش باز پذیرفته می‌شوند. در واقع، در یک جلسه‌ی طوفان فکری،‌ ایده هرچه نامتعارف‌تر،‌ بهتر!

2.   اسکمپر

SCAMPER روشی برای ایده پردازی  که چک‌لیست شناخته شده‌ای را شامل می‌شود که به فرد کمک می‌کند ایده‌هایش را برای بهبود محصولات موجود یا تولید یک محصول کاملا جدید ثبت کند. چک‌لیست تکنیک اسکمپر موارد زیر را در بر می‌گیرد:‌

·       حرف S که از کلمه‌ی substitution به معنی جانشین‌سازی گرفته شده است.

·       حرف C که از کلمه combine به معنی ترکیب کردن آمده است.

·       حرف A که از کلمه‌ی adapt به معنیِ سازگاری و تعدیل کردن می‌آید.

·       حرف M که به کلمه‌ی magnify به معنی بزرگ سازی اشاره دارد.

·       حرف P که از کلمه‌ی put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد وام گرفته شده است.

·       حرف E که از کلمه‌ی elimination به معنی حذف کردن گرفته شده است.

·       حرف R که از کلمه‌ی reverse به معنی معکوس‌سازی می‌آید.

 

 

3.   بمباران ایده

درین روش در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی یده جدید و ابتکاری تولید میکنید.برای مثال به وب سایت های هم رتبه خود و یا پیج های مشابه خود نگاهی بیندازید.در مورد اینکه چطور میتوانید این ایده ها را ترکیب کنید تا در کسب و کار شما قابل اجرا باشند فکر کنید.

و در آخر از شما میخواهیم ایده پردازی را به فعالیتی ثابت و روزانه تبدیل کنید و حداقل 15 تا 30 دقیقه در روز را با استفاده ازین اصول درباره ایده ی موردنظر خود فکر کنید. تا ایده پردازی به عادتی جدایی ناپذیر از شما تبدیل شود.هرچه بیشتر تفکر خلاقانه را تمرین کنید بدست آوردن یک ایده تجاری بزرگ سریعتر اتفاق میفتد.

این اید ها میتواندد شما را به آرزوهایتان برسانند تا زندگی جذاب تری داشته باشید.

شکا از چه روشهایی برای ایده پرداز یاستفاده میکنید؟

در پیج مامی بیزینس لایوی آموزش درین مورد داشتیم که در لینک زیر میتوانید ببینید.

 

image

۲ سال پیش کسب و کار

#تفکر_خلاقانه #ایده_پردازی #تکنیک_خلاقیت #راه_اندازی-کسب_کار#سمیه_آقاجانی

۱ نفر پسندیده است